הרזיה מהראש
לעולם אין לדעת עד כמה רחוק שינוי יכול להגיע…
  • דף הבית
  • מיכל ירון
  • הכשרות לאנשי מקצוע
  • בלוג “לשחרר את המשקל”
  • מדריכים להורדה חינם
    • מדריך לשחרור מאכילה רגשית
    • הנחיה בדמיון מודרך
    • מדריך לעמידה בפני פיתויים
  • לקוחות מספרים
  • צרו קשר
  • דף הבית
  • מיכל ירון
  • הכשרות לאנשי מקצוע
  • בלוג “לשחרר את המשקל”
  • מדריכים להורדה חינם
    • מדריך לשחרור מאכילה רגשית
    • הנחיה בדמיון מודרך
    • מדריך לעמידה בפני פיתויים
  • לקוחות מספרים
  • צרו קשר
הרזיה מהראש
  • דף הבית
  • מיכל ירון
  • הכשרות לאנשי מקצוע
  • בלוג “לשחרר את המשקל”
  • מדריכים להורדה חינם
    • מדריך לשחרור מאכילה רגשית
    • הנחיה בדמיון מודרך
    • מדריך לעמידה בפני פיתויים
  • לקוחות מספרים
  • צרו קשר
  • דף הבית
  • מיכל ירון
  • הכשרות לאנשי מקצוע
  • בלוג “לשחרר את המשקל”
  • מדריכים להורדה חינם
    • מדריך לשחרור מאכילה רגשית
    • הנחיה בדמיון מודרך
    • מדריך לעמידה בפני פיתויים
  • לקוחות מספרים
  • צרו קשר
הרזיה מהראש: המילה שמשכנעת אותך להיכנע לפיתוי
ראשי » אכילה רגשית » הרזיה מהראש: המילה שמשכנעת אותך להיכנע לפיתוי

הרזיה מהראש: המילה שמשכנעת אותך להיכנע לפיתוי

6 תגובות מיכל ירון

הרזיה מהראש נשמע טוב, אבל איך יודעים מה עובר לנו בראש?

כמה פעמים קורה לכם, שאתם מתפתים לעשות או לאכול משהו שאינו תואם את המטרות שלכם, ולאחר מכן מצטערים ושואלים את עצמכם: “איך בכלל זה קרה?” או “מה עבר לי בראש?”

אז מה באמת עובר לנו בראש, שמשכנע אותנו שהתנהגות מסוימת היא מוצדקת? המאמר שלפניכם מלמד על מילה אחת חשובה שמשפיעה על החשיבה שלנו ומשכנעת אותנו להיכנע לפיתוי ולפעול בניגוד למטרות שלנו (וגם – איך  אפשר להשתמש בה לטובתנו).

 

בשנת 1977 ערכה הפסיכולוגית אלן לאנגר מאוניברסיטת הרווארד את אחד המחקרים המפורסמים ביותר ששינו את ההבנה שלנו לגבי התנהגות אנושית: מחקר מכונת הצילום. לאנגר הנחתה את הנסיינים לגשת למכונות צילום שעומד לידן אדם המחכה בתור, ולבקש מאותו אדם להשתמש במכונה לפניו (יענו, לעקוף אותו בתור). מטרת המחקר היתה לבדוק מה קורה כשהבקשה לעקוף בתור מנוסחת בדרכים שונות. הנסיינים השתמשו בכל פעם בגרסה אחרת מתוך 3 הגרסאות הבאות:

  • גרסה 1: “סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום?”
  • גרסה 2: “סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום, כי אני מאוד ממהר?”
  • גרסה 3: “סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום, כי אני צריך לצלם עותקים?”

ואם אתם שואלים את עצמכם מה הקטע של הגרסה השלישית ואיזה מן טיעון אידיוטי זה (שהרי ברור שמי שבא למכונת צילום צריך לצלם עותקים), אז מחכה לכם הפתעה…

 

שימו לב – הנה מה שקרה בפועל:

גרסה 1 (בקשה בלבד): 60% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור

גרסה 2 (בקשה עם סיבה הגיונית): 94% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור

גרסה 3 (בקשה עם סיבה לא הגיונית): 93% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור (!!!)

 

באופן מפתיע, מתן סיבה חסרת הגיון פעל היטב, בדומה למתן סיבה מוצדקת. איך זה יכול להיות? המחקר חשף את המילה הכי חשובה שמניעה את ההתנהגות שלנו: כי. כל עוד אנו מספקים הצדקה כלשהי להתנהגות (“אני עושה את זה כי…”) אנו נבצע את ההתנהגות אפילו אם הסיבה היא חסרת הגיון.

מדוע?

מכירים את הילד הקטן ששואל כל הזמן “למה?” (ולא משנה מה נענה לו)? בכל אחד מאיתנו יש עדיין קצת מהילד הזה… מזסתבר שאחד הדברים שמאפיינים אותנו כבני אדם הוא שאנו אוהבים לספק סיבות למה שאנו עושים. ואולם, הסיבות שאנו נותנים להתנהגויות שלנו הן רק סיפורים שאנו מספרים לעצמנו. לעתים הסיפורים האלה אמיתיים ומוצדקים. לעתים הם לא רציונליים בעליל. העניין הוא, שאנחנו לא בהכרח מודעים לכך.

ואיך כל זה קשור להרזיה ושליטה באכילה?

כדי להצדיק את התנהגויות האכילה שלנו, אנו משתמשים בסיבות – גם כאלו שהן הגיוניות וגם כאלו שממש לא. על מנת ליצור שינוי באוכל ובמשקל, התחילו להקשיב למלים ולמשפטים שאתם אומרים לעצמכם כדי להסביר ולהצדיק כבייכול  את האכילה שלכם. האם אתם נותנים סיבות כמו: “רק היום כי היה לי יום קשה”, או “זה בסדר להגזים כי זה אירוע מיוחד”, או “אני מלאה אבל בכל זאת אוכל עוד כי זה ממש טעים”? באמצעות אילו טיעונים אתם משכנעים את עצמכם שהתנהגות בניגוד למטרות שלכם היא כבייכול מוצדקת? (ניתן לקרוא עוד על 5 הרגלי חשיבה שגורמים לאנשים לאכול יותר מדי בלחיצה כאן).

 

אז מה עושים תכל’ס?

  1. מכיוון שכל שינוי מתחיל במודעות, התחילו לזהות את הסיבות שאתם מספקים, כשאתם עומדים מול מאכל או משקה מפתה. רגע לפני היד נשלחת לפה, עצרו והקשיבו לסיפורים שאתם מספרים לעצמכם, ואולי תופתעו לגלות כמה מהסיבות שמשכנעות אתכם לאכול אכילה מיותרת, כלל אינן הגיוניות.
  2. המנעו מלהשתמש במלים “כי”, “בגלל ש…”, “מפני ש…” או “מכיוון ש…”. קחו בחשבון שלא כל כך משנה מה תשימו אחריהן, זה כנראה ישכנע אתכם…
  3.  אתם יכולים להשתמש במילות סיבתיות אלה דווקא לטובתכם, בכל אותם מצבים בהם אתם רוצים לגרום לעצמכם לעשות פעולות שמקדמות אתכם לקראת המטרות שלכם (ולא ממש בא לכם). למשל: “אני אחתוך לי סלט כי חשוב לי להיות בריאה”, “אני יוצאת להליכה אפילו שאני עייפה, כי זה יעזור לי להרגיש טוב”, “אני מוותרת על הקינוח כי אני אדם שעומד במילה שלו”. (וכאמור, זה יעבוד אפילו עם סיבה סתמית…)

בשורה התחתונה

כשאנו מספקים סיבה כלשהי להתנהגות, רוב הסיכויים שנבצע אותה, אפילו אם הנימוק חסר הגיון. חשוב לזכור זאת בכל אותם מצבים בהם אתם מועדים לאכילה מיותרת, ולשים לב שאתם מספקים סיבה (כי, בגלל, מפני ש…) אך רק לגבי אותן התנהגויות שתורמות להשגת המטרות שלכם.

אילו סיבות לא הגיוניות ולא מוצדקות זיהיתם, שמשכנעות אתכם להיכנע לפיתוי? אנא רשמו למטה בתגובות, כדי שכולנו נלמד ונצמח ביחד.  

 

אהבתם? שתפו את המאמר עם החברים.

 

רוצים לקבל בווצאפ את “טיפ השבוע” לחיים בריאים והרזיה מהראש? לחצו כאן.

אהבתם? מוזמנים לשתף...
פורסם ב: אכילה רגשית, הרזיה ללא דיאטה, כוח-רצון ומשמעת עצמית, כללי, שינוי הרגלים, שינוי חשיבה

אודות מיכל ירון


להציג את כל הפוסטים של מיכל ירון

« הקודם
הבא »

6 תגובות

  1. עידית נעמן 31 ביולי 2018 בשעה 17:36 הגב

    זאת אני, המעריצה שנהנית לקרוא את המאמרים שלך (לא פחות מאשר להקשיב לך, ולא משנה באיזה פורום), כי (שימי לב ליישום המהיר…) כי תמיד אפשר ללמוד ממך דברים חדשים ומועילים. כי אני יודעת שאני אמצא בכל מאמר שלך פואנטה שאוכל לאמץ ושתלך אתי הלאה ותעצים אותי. כי אפשר לסמוך עליך שתמיד תציגי בעיה ותצאי ממנה לפתרון חכם ומועיל. וכי עם כל מאמר חדש שלך את ממלאת אותי בגאווה גדולה.
    תודה על עוד מאמר נפלא, שכתוב בטוב טעם.בסלט הבא שאכין, כי נתת לי פה כמה סיבות טובות – אחשוב עליך, שוב.

    • מיכל ירון 1 באוגוסט 2018 בשעה 18:11 הגב

      ממעריצה למעריצה – תודה רבה! כידוע, ככה זה כשיש מורה מעולה לכתיבה… יישום מהנה וומועיל. אשמח לשמוע איך מצליח לך 🙂

  2. ליאת אליאב 1 באוגוסט 2018 בשעה 9:52 הגב

    מיכל, אני נהנת לקרוא בכל פעם מחדש את הפוסטים שלך, וממש מחכה להם! תוצאות הניסוי עם מכנות הצילום הפתיעו אותי מאוד ומעבר להבנה הזאת שאשתמש בה מהיום בתחומי חיים נוספים, חשובה לי מאוד בנושא המודעות באכילה.
    תודה רבה שאת מעשירה את חיינו, מחכה לפוסט הבא:))

    • מיכל ירון 1 באוגוסט 2018 בשעה 18:16 הגב

      ליאת יקרה, תודה על המלים החמות. אני שמחה מאוד לשמוע שהמאמרים מועילים. אכן, התנהגויות האכילה שלנו הם כמו מראה שמשקפת לנו מה שקורה לנו בפנים, וכשמבינים מה קורה לנו מול האוכל זה עוזר לעשות שינויים גם בתחומים נוספים בחיים. בהצלחה ביישום, ובהחלט יש למה לחכות 🙂

  3. הדס וילף 2 באוגוסט 2018 בשעה 7:02 הגב

    תקשיבי, זה גאוני. אף פעם לא חשבתי על זה.
    הולכת להתנסות בזה כבר היום.
    תודה!

    • מיכל ירון 2 באוגוסט 2018 בשעה 10:32 הגב

      ידעתי שתאהבי את זה… ספרי איך מצליח לך 🙂

השארת תגובה

ביטול

מאמרים אחרונים
  • חולשה למתוקים: כל הזמן רוצה מתוק? אולי זו הסיבה
  • ירידה במשקל: איך להיות שבעים מפחות?
  • 3 טיפים מוכחים להגברת המוטיבציה
  • שנו את זה… והאכילה שלכם כבר תשתנה מעצמה
  • שינוי הרגלים: איך מחליפים הרגל “רע” בהרגל רצוי?
קטגוריות
  • אכילה קשובה אכילה מודעת
  • אכילה רגשית
  • הרזיה ללא דיאטה
  • התארגנות ותכנון מוקדם
  • כוח-רצון ומשמעת עצמית
  • כללי
  • מוטיבציה
  • ניהול סטרס הפחתת סטרס
  • שינוי הרגלים
  • שינוי חשיבה
חפשו אותי ברשתות החברתיות
  • Facebook
  • LinkedIn
מה באתר
  • דף הבית
  • מיכל ירון
  • הכשרות לאנשי מקצוע
  • בלוג “לשחרר את המשקל”
  • מדריכים להורדה חינם
    • מדריך לשחרור מאכילה רגשית
    • הנחיה בדמיון מודרך
    • מדריך לעמידה בפני פיתויים
  • לקוחות מספרים
  • צרו קשר
פרטי התקשרות

מיכל ירון – אימון להרזיה מהראש

טל: 052-6371434
אימייל: michalyaron1@yahoo.com

אודות

מיכל ירון עוזרת לאנשים ששבעים מדיאטות להגיע למשקל הרצוי להם ולשמור עליו לאורך זמן. בעזרת כלים מתחומי האימון האישי, NLP, דמיון מודרך ומיינדפולנס, תיפטרו מאכילה רגשית ותיצרו מערכת יחסים בריאה עם האוכל.

השיטה שפיתחתי משלבת ידע תזונתי מדעי עם מגוון טכניקות וכלים, שמאפשרים לי לתת מענה מדויק לכל אחד ואחת.

הוקם במסגרת קןרס "ניהול תוכן למקצועניות" | הקמה: Netmii
© כל הזכויות שמורות למיכל ירון
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס