הטעות הגדולה ביותר של אנשים שמנסים לרדת במשקל

מחליטים להיכנס לכושר, לאכול בריא ולרדת במשקל (הפעם לתמיד!), בוחרים תוכנית הרזיה, לומדים מה לאכול ומה לא­­, אוכלים בהתאם לתוכנית מספר ימים או שבועות, ואולי אפילו מתחילים לראות תוצאות.

אבל –

אז מגיעים לאירוע, מסעדה, חופשה או ארוחת חג… ומה יאפשר לבחור בדג וירקות במקום בפסטה ברוטב שמנת? מה יבטיח שלא נושיט את היד לעוגה או לסופגניה?

הטעות של רוב האנשים שמנסים לרדת במשקל היא שהם נסמכים יותר מדי על כוח הרצון!

 

למה זו טעות לבנות על כוח הרצון?

כי כוח הרצון הוא הפכפך ונוטה להיחלש דווקא בזמנים שאנו זקוקים לו ביותר. כדי להצליח בתהליך ההרזיה, חשוב קודם כל להבין את טבעו של כוח הרצון.

פריצת דרך בהבנת כוח הרצון יצר "ניסוי הצנונית" שנערך ע"י צוות מחקר בראשותו של רוי באומייסטר. משתתפי המחקר התבקשו להגיע רעבים והוכנסו למעבדה שרגע לפני זה נאפו בה עוגיות. במצב זה, כשהם רעבים ואפופי ריח עוגיות טריות שזה עתה יצאו מהתנור, הם הושבו ליד שולחן ומולם שתי קערות: קערה עם צנוניות טריות, וקערה עם שוקולדים ועוגיות. חלק מהמשתתפים התבקשו לאכול מהצנוניות בלבד, המשתתפים האחרים התבקשו לאכול מהשוקולד והעוגיות. בתום 5 דקות המשתתפים התבקשו לענות על שאלון א-ר-ו-ך, כשקערות האוכל עדיין מונחות מולם…

בשלב הבא עברו כל המשתתפים לחדר אחר, בו הם התבקשו לפתור סדרה של משחקי הרכבה גיאומטריים. מה שהם לא ידעו, זה שהפאזלים הגיאומטריים כלל אינם ניתנים להרכבה. החוקרים מדדו כמה זמן התמיד כל אחד במשימה.

נחשו: אילו מהמשתתפים הפגינו יותר כוח רצון?

הממצאים היו חד משמעיים: אלה שאכלו מהצנוניות (ונאלצו להימנע מהשוקולד והעוגיות) התקשו להתמיד במשימה המתסכלת. הם החזיקו מעמד רק 8 דקות בממוצע, עד שהרימו ידיים. לעומתם, אלה שהונחו לאכול מהשוקולד והעוגיות התמידו במשימה 20 דקות בממוצע. יותר מכפול! במונחים מדעיים זה נחשב הבדל עצום.

מה בעצם גרם להבדל?

אלה שנאסר עליהם לאכול מהשוקולד והעוגיות, השתמשו בחלק ניכר מעתודות כוח הרצון שלהם עוד לפני שלב ההתמודדות עם הפאזלים הגיאומטריים הבלתי פתירים. ואילו אלה שהונחו לאכול מהשוקולד והעוגיות לא נאלצו "לבזבז" כוח רצון, ולכן הצליחו לגייס יותר ממנו לצורך התמדה במשימה המתסכלת.

מחקרים רבים נוספים מראים שכל פעולה שעושה שימוש בכוח הרצון (כמו קבלת החלטות, ניהול רגשות, עמידה במשימות) מרוקנת את עתודות כוח הרצון שלנו. כיוון שיש לנו ביומיום שפע פעולות כאלה, מה הפלא שכשאנו עומדים מול מאכלים מפתים אנו נוטים לוותר לעצמנו ולמצוא אלף ואחת הצדקות למה זה בסדר "רק היום" (כי זה אירוע מיוחד… כי עשיתי ספורט… כי היה לי יום קשה…).

כוח רצון הוא כמו סוללה שמתרוקנת במהירות. מה מרוקן אותה? כל סיטואציה שבה אנו נאלצים להתאפק, לומר לא לפיתוי או לאלץ את עצמנו לעשות משהו שלא כיף לנו (בעבודה, בפקקים, מול הילדים, החמות…). חוקרים מצאו שבממוצע אנו מקדישים 4 (!!) שעות שלמות ביום לעמידה בפני פיתויים. מצב זה מותיר אותנו פגיעים וחשופים למאכלים מפתים, בעיקר לקראת סוף היום, לאחר שהשתמשנו כבר בהמון כוח רצון. הבעיה היא שבניגוד לטלפון או למחשב הנייד, אנו לא מקבלים התרעה על כך שסוללת כוח הרצון שלנו התרוקנה. אנו עושים בחירות והחלטות אכילה במצב של סוללה מרוקנת, ושוב ושוב מופתעים מכך שלא הצלחנו לעמוד בפיתוי.

 

אז מה עושים?

הפתרון הוא לייצר מראש מערכות עליהן תתבסס בחירת המזון, כדי שלא נצטרך להסתמך על כוח הרצון המתכלה.

 

1. מחליטים על קווים זוהרים

קו זוהר הוא גבול ברור שלא עוברים אותו. הוא מאפשר התנהגות עקבית שאינה תלוית הקשר או מצב רוח. דוגמאות לקווים זוהרים שכדאי לכם לאמץ:

  • אני לא אוכל/ת אחרי שעה מסוימת בערב
  • אני אוכל/ת רק ליד השולחן ומעל צלחת
  • אני אוכל/ת אך ורק כשאני רעב/ה

כשיש לנו קווים זוהרים בתחום האכילה, אין לנו צורך להישען על כוח הרצון בקבלת החלטות. למאמר על קווים זוהרים ואיך להשתמש בהם בתחום האוכל והמשקל – לחצו כאן.

 

2. מתכננים ומתארגנים מראש

התארגנות ותכנון מוקדם מצמצמים את כמות ההחלטות והבחירות שאנו צריכים לעשות "ברגע האמת" (כשסוללת כוח הרצון כבר עלולה להיות ריקה). אם למשל אנו מכינים בתחילת השבוע סיר מרק גדול ותבנית גדולה של פשטידת ירק, או אז אנו לא צריכים להסתמך על כוח הרצון כדי להתאמץ להכין לעצמנו משהו בריא לארוחות הערב בימים שאחרי. הנה מספר רעיונות שימושיים נוספים:

  • לרשום בערב מה אנו מתכננים לאכול ביום המחרת
  • לארוז לעצמנו מראש את ארוחת הבוקר או הצהריים
  • להכין את ארוחת הערב מראש כבר בשעות אחה"צ (כשעדיין יש כוח ולא ממש רעבים).

לקריאת מאמר על איך להיות מאורגנים יותר באכילה – לחצו כאן.

 

בשורה התחתונה

על מנת להצליח לאורך זמן, חשוב לא להסתמך על כוח הרצון המתכלה, אלא להתוות גבולות ברורים שיגדירו את התנהגות האכילה ולפתח אסטרטגיות התארגנות אפקטיביות. כשתהפכו זאת להרגל, תופתעו לגלות כמה קל הרבה יותר לעשות את הבחירות הנכונות, כשכבר תכננתם וארגנתם הכל מבעוד מועד.

אהבתם? שתפו את המאמר עם החברים.

וכמו תמיד – אשמח לקרוא בתגובות מה דעתכם ואילו תובנות יש לכם בעניין 😊

מה עוד יעזור לכם להצליח בתהליך ההרזיה:

  • האזינו להנחיה מיוחדת בדמיון מודרך לשחרור מאכילה רגשית. לקבלת קובץ השמע חינם – הקליקו כאן.
  • הורידו את מדריך "משהו מתוק" שילמד אתכם להתגבר על הרצון למתוק ב- 3 צעדים פשוטים  – במתנה ממני – בלחיצה כאן.
  • וגם – קבלו את "טיפ השבוע" בווצאפ בכל ראשון בבוקר. להצטרפות לחצו כאן.

 

תזונאים, דיאטנים, מאמנים ומטפלים – שימו לב:

נפתח מחזור חדש של התמחות באימון להרזיה 

תוכנית בת 10 מפגשים לאנשי מקצוע שרוצים לעזור ללקוחות שלהם לייצר פריצת דרך באכילה ובמשקל, ללא דיאטה, סבל או מלחמה. התוכנית מספקת ידע, טכניקות ומגוון כלים פרקטיים מתחומי האימון, NLP, מיינדפולנס ופסיכולוגיה התנהגותית, שמאפשרים לשנות את הגישה והחשיבה, לאמץ התנהגויות תומכות בריאות והרזיה, להפחית אכילה רגשית, ועוד.

כל הפרטים בלחיצה כאן.

Print Friendly, PDF & Email

אודות מיכל ירון

מיכל ירון, MS בתזונה, מאמנת מוסמכת וטריינר ב- NLP.
עוזרת לאנשים ששבעים מדיאטות ליצור מערכת יחסים בריאה עם האוכל, להיפטר מאכילה רגשית, להגיע למשקל הרצוי להם ולשמור עליו לאורך זמן.

2 תגובות

  1. עידית הגב

    תענוג!
    כל מאמר חדש שלך ממלא אותי באושר פעמיים. פעם אחת, כי הוא מחדיר בי מוטיבציה ללמוד ולפעול על פי עצותיך הטובות. ופעם שנייה, כי אני נהנית לקרוא את דבריך החכמים ולעקוב אחר העשייה השיווקית הנהדרת שלך. עונג צרוף וגאווה גדולה!

    • מיכל ירון הגב

      תודה על הפרגון! זה הרבה בזכות הקורס המעולה שלך שהופך את כל תהליך מתן העצות והידע למהנה ופשוט 🙂

השארת תגובה