הרזיה מהראש: המילה שמשכנעת אותך להיכנע לפיתוי

הרזיה מהראש נשמע טוב, אבל איך יודעים מה עובר לנו בראש?

כמה פעמים קורה לכם, שאתם מתפתים לעשות או לאכול משהו שאינו תואם את המטרות שלכם, ולאחר מכן מצטערים ושואלים את עצמכם: "איך בכלל זה קרה?" או "מה עבר לי בראש?"

אז מה באמת עובר לנו בראש, שמשכנע אותנו שהתנהגות מסוימת היא מוצדקת? המאמר שלפניכם מלמד על מילה אחת חשובה שמשפיעה על החשיבה שלנו ומשכנעת אותנו להיכנע לפיתוי ולפעול בניגוד למטרות שלנו (וגם – איך  אפשר להשתמש בה לטובתנו).

 

בשנת 1977 ערכה הפסיכולוגית אלן לאנגר מאוניברסיטת הרווארד את אחד המחקרים המפורסמים ביותר ששינו את ההבנה שלנו לגבי התנהגות אנושית: מחקר מכונת הצילום. לאנגר הנחתה את הנסיינים לגשת למכונות צילום שעומד לידן אדם המחכה בתור, ולבקש מאותו אדם להשתמש במכונה לפניו (יענו, לעקוף אותו בתור). מטרת המחקר היתה לבדוק מה קורה כשהבקשה לעקוף בתור מנוסחת בדרכים שונות. הנסיינים השתמשו בכל פעם בגרסה אחרת מתוך 3 הגרסאות הבאות:

  • גרסה 1: "סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום?"
  • גרסה 2: "סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום, כי אני מאוד ממהר?"
  • גרסה 3: "סלח לי, יש לי 5 דפים. אני יכול להשתמש במכונת הצילום, כי אני צריך לצלם עותקים?"

ואם אתם שואלים את עצמכם מה הקטע של הגרסה השלישית ואיזה מן טיעון אידיוטי זה (שהרי ברור שמי שבא למכונת צילום צריך לצלם עותקים), אז מחכה לכם הפתעה…

 

שימו לב – הנה מה שקרה בפועל:

גרסה 1 (בקשה בלבד): 60% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור

גרסה 2 (בקשה עם סיבה הגיונית): 94% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור

גרסה 3 (בקשה עם סיבה לא הגיונית): 93% מהאנשים נתנו לנסיין לעקוף אותם בתור (!!!)

 

באופן מפתיע, מתן סיבה חסרת הגיון פעל היטב, בדומה למתן סיבה מוצדקת. איך זה יכול להיות? המחקר חשף את המילה הכי חשובה שמניעה את ההתנהגות שלנו: כי. כל עוד אנו מספקים הצדקה כלשהי להתנהגות ("אני עושה את זה כי…") אנו נבצע את ההתנהגות אפילו אם הסיבה היא חסרת הגיון.

מדוע?

מכירים את הילד הקטן ששואל כל הזמן "למה?" (ולא משנה מה נענה לו)? בכל אחד מאיתנו יש עדיין קצת מהילד הזה… מזסתבר שאחד הדברים שמאפיינים אותנו כבני אדם הוא שאנו אוהבים לספק סיבות למה שאנו עושים. ואולם, הסיבות שאנו נותנים להתנהגויות שלנו הן רק סיפורים שאנו מספרים לעצמנו. לעתים הסיפורים האלה אמיתיים ומוצדקים. לעתים הם לא רציונליים בעליל. העניין הוא, שאנחנו לא בהכרח מודעים לכך.

ואיך כל זה קשור להרזיה ושליטה באכילה?

כדי להצדיק את התנהגויות האכילה שלנו, אנו משתמשים בסיבות – גם כאלו שהן הגיוניות וגם כאלו שממש לא. על מנת ליצור שינוי באוכל ובמשקל, התחילו להקשיב למלים ולמשפטים שאתם אומרים לעצמכם כדי להסביר ולהצדיק כבייכול  את האכילה שלכם. האם אתם נותנים סיבות כמו: "רק היום כי היה לי יום קשה", או "זה בסדר להגזים כי זה אירוע מיוחד", או "אני מלאה אבל בכל זאת אוכל עוד כי זה ממש טעים"? באמצעות אילו טיעונים אתם משכנעים את עצמכם שהתנהגות בניגוד למטרות שלכם היא כבייכול מוצדקת? (ניתן לקרוא עוד על 5 הרגלי חשיבה שגורמים לאנשים לאכול יותר מדי בלחיצה כאן).

 

אז מה עושים תכל'ס?

  1. מכיוון שכל שינוי מתחיל במודעות, התחילו לזהות את הסיבות שאתם מספקים, כשאתם עומדים מול מאכל או משקה מפתה. רגע לפני היד נשלחת לפה, עצרו והקשיבו לסיפורים שאתם מספרים לעצמכם, ואולי תופתעו לגלות כמה מהסיבות שמשכנעות אתכם לאכול אכילה מיותרת, כלל אינן הגיוניות.
  2. המנעו מלהשתמש במלים "כי", "בגלל ש…", "מפני ש…" או "מכיוון ש…". קחו בחשבון שלא כל כך משנה מה תשימו אחריהן, זה כנראה ישכנע אתכם…
  3.  אתם יכולים להשתמש במילות סיבתיות אלה דווקא לטובתכם, בכל אותם מצבים בהם אתם רוצים לגרום לעצמכם לעשות פעולות שמקדמות אתכם לקראת המטרות שלכם (ולא ממש בא לכם). למשל: "אני אחתוך לי סלט כי חשוב לי להיות בריאה", "אני יוצאת להליכה אפילו שאני עייפה, כי זה יעזור לי להרגיש טוב", "אני מוותרת על הקינוח כי אני אדם שעומד במילה שלו". (וכאמור, זה יעבוד אפילו עם סיבה סתמית…)

בשורה התחתונה

כשאנו מספקים סיבה כלשהי להתנהגות, רוב הסיכויים שנבצע אותה, אפילו אם הנימוק חסר הגיון. חשוב לזכור זאת בכל אותם מצבים בהם אתם מועדים לאכילה מיותרת, ולשים לב שאתם מספקים סיבה (כי, בגלל, מפני ש…) אך רק לגבי אותן התנהגויות שתורמות להשגת המטרות שלכם.

אילו סיבות לא הגיוניות ולא מוצדקות זיהיתם, שמשכנעות אתכם להיכנע לפיתוי? אנא רשמו למטה בתגובות, כדי שכולנו נלמד ונצמח ביחד.  

 

אהבתם? שתפו את המאמר עם החברים.

 

מה עוד יעזור לכם להצליח בתהליך ההרזיה:

  • האזינו להנחיה מיוחדת בדמיון מודרך לשחרור מאכילה רגשית. לקבלת קובץ השמע חינם – הקליקו כאן.
  • הורידו את מדריך "משהו מתוק" שילמד אתכם להתגבר על הרצון למתוק ב- 3 צעדים פשוטים  – במתנה ממני – בלחיצה כאן.
  • וגם – קבלו את "טיפ השבוע" בווצאפ בכל ראשון בבוקר. להצטרפות לחצו כאן.

 

תזונאים, דיאטנים, מאמנים ומטפלים – שימו לב:

נפתח מחזור חדש של התמחות באימון להרזיה 

תוכנית בת 10 מפגשים לאנשי מקצוע שרוצים לעזור ללקוחות שלהם לייצר פריצת דרך באכילה ובמשקל, ללא דיאטה, סבל או מלחמה. התוכנית מספקת ידע, טכניקות ומגוון כלים פרקטיים מתחומי האימון, NLP, מיינדפולנס ופסיכולוגיה התנהגותית, שמאפשרים לשנות את הגישה והחשיבה, לאמץ התנהגויות תומכות בריאות והרזיה, להפחית אכילה רגשית, ועוד.

כל הפרטים בלחיצה כאן.

Print Friendly, PDF & Email

אודות מיכל ירון

מיכל ירון, MS בתזונה, מאמנת מוסמכת וטריינר ב- NLP.
עוזרת לאנשים ששבעים מדיאטות ליצור מערכת יחסים בריאה עם האוכל, להיפטר מאכילה רגשית, להגיע למשקל הרצוי להם ולשמור עליו לאורך זמן.

6 תגובות

  1. עידית נעמן הגב

    זאת אני, המעריצה שנהנית לקרוא את המאמרים שלך (לא פחות מאשר להקשיב לך, ולא משנה באיזה פורום), כי (שימי לב ליישום המהיר…) כי תמיד אפשר ללמוד ממך דברים חדשים ומועילים. כי אני יודעת שאני אמצא בכל מאמר שלך פואנטה שאוכל לאמץ ושתלך אתי הלאה ותעצים אותי. כי אפשר לסמוך עליך שתמיד תציגי בעיה ותצאי ממנה לפתרון חכם ומועיל. וכי עם כל מאמר חדש שלך את ממלאת אותי בגאווה גדולה.
    תודה על עוד מאמר נפלא, שכתוב בטוב טעם.בסלט הבא שאכין, כי נתת לי פה כמה סיבות טובות – אחשוב עליך, שוב.

    • מיכל ירון הגב

      ממעריצה למעריצה – תודה רבה! כידוע, ככה זה כשיש מורה מעולה לכתיבה… יישום מהנה וומועיל. אשמח לשמוע איך מצליח לך 🙂

  2. ליאת אליאב הגב

    מיכל, אני נהנת לקרוא בכל פעם מחדש את הפוסטים שלך, וממש מחכה להם! תוצאות הניסוי עם מכנות הצילום הפתיעו אותי מאוד ומעבר להבנה הזאת שאשתמש בה מהיום בתחומי חיים נוספים, חשובה לי מאוד בנושא המודעות באכילה.
    תודה רבה שאת מעשירה את חיינו, מחכה לפוסט הבא:))

    • מיכל ירון הגב

      ליאת יקרה, תודה על המלים החמות. אני שמחה מאוד לשמוע שהמאמרים מועילים. אכן, התנהגויות האכילה שלנו הם כמו מראה שמשקפת לנו מה שקורה לנו בפנים, וכשמבינים מה קורה לנו מול האוכל זה עוזר לעשות שינויים גם בתחומים נוספים בחיים. בהצלחה ביישום, ובהחלט יש למה לחכות 🙂

  3. הדס וילף הגב

    תקשיבי, זה גאוני. אף פעם לא חשבתי על זה.
    הולכת להתנסות בזה כבר היום.
    תודה!

השארת תגובה