למה מחליטים לרזות (ומרימים ידיים) כל פעם מחדש?

זה מתחיל בהרגשה שזהו זה, שכבר אי אפשר להמשיך במצב הנוכחי, שבעקבותיה מחליטים לעשות שינוי (להתחיל דיאטה, לחתוך במתוק וב"שטויות", להתחיל לאכול מסודר, לחזור לכושר או משהו ברוח זו). עם ההחלטה החדשה אנו יוצאים לדרך חדורי מוטיבציה, מתמידים מספר ימים, שבועות, או במקרה הטוב חודשים, אבל אז אי שם בדרך משהו משתבש (כי ככה זה, תמיד משהו קורה). ומה רובנו עושים? מתבאסים, מוותרים וזונחים לחלוטין את העניין. עד ש…

עד שאנו שוב מרגישים שהגענו לתחתית והגיעו מים עד נפש. שוב אנו מחליטים להשתנות (תוכנית אכילה חדשה, סדרת אימונים מבטיחה, גמילה מסוכר/גלוטן או מה שיהיה הדבר החם הבא) – והמעגל מתחיל מחדש.

 

נשמע לכם מוכר?

אם כן, כדאי לכם להמשיך לקרוא את המאמר, שילמד אתכם למה זה קורה, ומה לעשות כדי להימנע מהמלכוד הזה.

 

הכירו את "תסמונת התקווה הכוזבת"

התופעה הזאת, שחווים מרבית המנסים לרדת במשקל, היא חלק ממנגנון פסיכולוגי שנקרא "תסמונת התקווה הכוזבת". בספר המצוין "כוח הרצון" (מודן, הוצאת הכורסא 2013) מסבירה ד"ר קלי מק'גוניגל שכאשר הדברים לא עובדים כפי שתכננו, רצינו או ציפינו, אנו חווים תחושות אשמה, חרדה ולחץ. במצב זה של הצפה של רגשות, אנו פונים למה שמספק לנו הרגשה טובה. ומה גורם לנו להרגיש טוב? ההחלטה לחולל שינוי!

 

חוקרים גילו שרוב הסיכויים שנחליט להשתנות כשאנו נמצאים במקום נמוך. למשל, כשאנו מרגישים אשמה על זלילה, או כשאנו מגלים שעלינו עוד מידה ושום בגד כבר לא עולה עלינו. ההחלטה להשתנות מספקת לנו תחושה מיידית של הקלה ושליטה. אנחנו כבר לא האדם שהגזים או טעה. עתה אנחנו האדם שעומד להשתנות. אנו נשבעים שנחולל שינוי, וזה ממלא אותנו בתקווה. אנחנו מפנטזים על האדם שנהיה. אנו אומרים לעצמנו שמעכשיו הכל יהיה אחרת!

הייתם מאמינים?? המנגנון הפסיכולוגי הזה כל כך משפיע עלינו, שמחקרים מצאו שההחלטה להתחיל דיאטה גורמת לאנשים להרגיש חזקים יותר, וההחלטה להתחיל להתעמל גורמת לאנשים להרגיש גבוהים יותר…

 אבל –

ההבטחה לשינוי לרוב לא עומדת בציפיות. עצם ההחלטה להשתנות היא שנותנת לנו סיפוק מיידי ומושלם. אנחנו זוכים לכל ההרגשה הטובה עוד לפני שבכלל אנו נדרשים לעשות משהו בעניין. הבעיה מתחילה כשהתוצאות הראשוניות בדרך-כלל לא מביאות לשינוי כמו זה שדמיינו בפנטזיות הלא מציאותיות שלנו. כאשר אנו נתקלים במכשולים ומעידות, אותה תחושה ראשונית טובה של ההחלטה להשתנות מוחלפת באכזבה, תחושת כישלון ותסכול. בשלב הזה רובנו מוותרים, מפסיקים להתאמץ וזונחים לחלוטין את העניין. רק כשאנו שוב מרגישים שהגענו לתחתית, אנו מתחייבים שוב להשתנות – והמעגל כאמור מתחיל מחדש.

 

"תסמונת התקווה הכוזבת" היא אסטרטגיה לא יעילה לשינוי. בעצם, זו אסטרטגיה להרגשה טובה יותר. ההחלטה להשתנות היא החלק המהנה ביותר בתהליך. אחרי זה הכל רק מדרדר… ☹ שהרי הרבה יותר כיף להחליט על שינוי (הפעם לתמיד!) בלי החלק המעייף של לעמוד בהבטחה: לבשל, לתכנן, להזיע, להתאפק… זו הסיבה שכל כך הרבה פעמים אנו מעדיפים להרים ידיים ולהתחיל מחדש, שוב ושוב, במקום למצוא דרך לחולל שינוי אחת ולתמיד. כפי שכותבת ד"ר מק'גוניגל, האופוריה שאנו חווים כשאנו מדמיינים את המהפך הקיצוני שנעבור היא סם שלא קל להיגמל ממנו.

 

אז מה עושים?

1.  מציבים מטרות מציאותיות

החלטות דרמטיות המלוות במטרות שאפתניות מדי הן מתכון לכישלון. בהקשר הזה "פחות הוא יותר". בחרו מטרה ותוכנית פעולה שאתם בטוחים במידה רבה מאוד שאכן תוכלו לעמוד בהן לאורך זמן, גם בתקופות עמוסות ומאתגרות.

2.  מתכוננים מראש לאתגרים

ראשית, ערכו רשימה של "מצבי סיכון": סיטואציות בהן הכי סביר שתתפתו ותמעדו.

בשלב הבא דמיינו עצמכם במצבים מאתגרים אלה, ואיך אתם מצליחים להתנהל בהתאם להחלטה ולמטרה שהצבתם. היו ספציפיים ודמיינו: מה בדיוק אתם עושים? אילו התנהגויות ופעולות קונקרטיות אתם נוקטים על מנת לדבוק בהחלטתכם? למשל:

  • לשנן את המטרה שלכם ולזכור מה המוטיבציות שלכם
  • להרחיק עצמכם פיזית מהמאכל המפתה
  • להתקשר לקבל תמיכה מחבר
  • לעשות תרגילי נשימה

כשאתם מדמיינים עצמכם עושים זאת, שימו לב איך אתם מרגישים:  איך זה מרגיש להתנהג כך? איזו הרגשה זו להצליח ולהתגבר על אתגרים? מה אתם חשים כשאתם פועלים בהתאם למטרה שלכם וכבר השגתם אותה? התמקדו במה שבאמת גורם לכם להרגיש טוב והעצימו זאת כך שזו הופכת להיות חוויה משמעותית ועוצמתית. ככל שתעשו זאת בצורה מפורטת, חיה וממשית יותר, ותחזרו על כך מספר פעמים רב יותר בדמיון, כך יהיה לכם קל יותר ליישם זאת בפועל בזמן אמת.

 

 בשורה התחתונה

יש להיזהר מהמלכודת של שימוש בהבטחה לשינוי כדי לשפר לעצמכם את התחושה (במקום את ההתנהגות). על מנת להצליח לעמוד בהחלטות האכילה וההרזיה שלכם, חשוב להקפיד לבחור מטרות צנועות, שהן לגמרי מציאותיות וברות השגה, להתכונן מראש למצבים מאתגרים המועדים למעידות, ולערוך סימולציות מפורטות של איך אתם פועלים באותם מצבים ואיך אתם מרגישים אחרי שכבר הצלחתם והשגתם את התוצאה הרצויה לכם.

 

אהבתם? שתפו את המאמר עם החברים.

וכמו תמיד – אשמח לקרוא בתגובות מה דעתכם ואילו תובנות יש לכם בעניין 😊

 

מה עוד יעזור לכם להצליח בתהליך ההרזיה:

  • האזינו להנחיה מיוחדת בדמיון מודרך לשחרור מאכילה רגשית. לקבלת קובץ השמע חינם – הקליקו כאן.
  • הורידו את מדריך "משהו מתוק" שילמד אתכם להתגבר על הרצון למתוק ב- 3 צעדים פשוטים  – במתנה ממני – בלחיצה כאן.
  • וגם – קבלו את "טיפ השבוע" בווצאפ בכל ראשון בבוקר. להצטרפות לחצו כאן.

 

תזונאים, דיאטנים, מאמנים ומטפלים – שימו לב:

נפתח מחזור חדש של התמחות באימון להרזיה 

תוכנית בת 10 מפגשים לאנשי מקצוע שרוצים לעזור ללקוחות שלהם לייצר פריצת דרך באכילה ובמשקל, ללא דיאטה, סבל או מלחמה. התוכנית מספקת ידע, טכניקות ומגוון כלים פרקטיים מתחומי האימון, NLP, מיינדפולנס ופסיכולוגיה התנהגותית, שמאפשרים לשנות את הגישה והחשיבה, לאמץ התנהגויות תומכות בריאות והרזיה, להפחית אכילה רגשית, ועוד.

כל הפרטים בלחיצה כאן.

Print Friendly, PDF & Email

אודות מיכל ירון

מיכל ירון, MS בתזונה, מאמנת מוסמכת וטריינר ב- NLP.
עוזרת לאנשים ששבעים מדיאטות ליצור מערכת יחסים בריאה עם האוכל, להיפטר מאכילה רגשית, להגיע למשקל הרצוי להם ולשמור עליו לאורך זמן.

השארת תגובה