אוכלים כדי להתעורר ולקבל אנרגיה? המאמר הזה הוא עבורכם

הרבה אנשים מוצאים עצמם אוכלים מתוך עייפות, כדי להתעורר או להעלות את רמת האנרגיה. הבעיה היא לא רק הקלוריות המיותרות, אלא גם סוג האוכל שבוחרים במצבים אלה – בעיקר מתוק, פחמימות אחרות ו"שטויות".

השאלה החשובה היא:
א. האם זה באמת עוזר?
ב. האם יש דרכים אחרות ואפקטיביות יותר להיטען באנרגיה?
אם גם אצלכם לפחות חלק מהאכילה קשורה לעייפות ולצורך באנרגיה, מאוד כדאי לכם לקרוא את המאמר שלפניכם, שילמד אתכם מה לעשות במקום.

 

אין ספק שהמזון מספק אנרגיה חיונית לתאים של הגוף. ואולם, מה שרבים לא יודעים, זה שפעולת עיכול המזון עצמה גוזלת אנרגיה. אפילו הרבה. מאכלים מסויימים גוזלים כמות גבוהה במיוחד של אנרגיה, מה שגורם לתחושות של כבדות ועייפות לאחר האכילה. הגוף מאותת לנו שהוא זקוק למנוחה, הפוגה ורענון, ומה אנחנו עושים? דוחפים לו אוכל שידרוש ממנו להשקיע עכשיו עוד אנרגיה (שגם ככה נמוכה) בעיכול שלו. לא ממש הגיוני, נכון?

 

חינכו אותנו לאכול "כדי שיהיה לנו כוח". במשך שנים התרגלנו "לתדלק" באמצעות סוכר ופחמימות אחרות, ולראות בהם מקור בסיסי לאנרגיה זמינה. אך עליה וקוץ בה: הסוכר והפחמימות המעובדות אמנם מעניקים דלק לטווח קצר, אבל יוצרים עייפות ונפילות אנרגיה מאוחר יותר. יש לכך מספר סיבות, ובמיוחד התנודות החריפות ברמת הסוכר בדם (אולי באמת הגיע הזמן לכתוב על כך מאמר… מוזמנים לרשום לי למטה בתגובות אם מעניין אתכם לדעת יותר על כך).

 

מה שחשוב להבין, זה שהרבה מנפילות האנרגיה שלנו ביומיום כלל אינן קשורות לחוסר במזון. הן קשורות לרמת האינטנסיביות המאפיינת את אורח החיים המודרני, עומס הדרישות והמשימות, שעות העבודה הארוכות, הגירויים הבלתי פוסקים, חוסר שינה, גורמי סטרס ושאר מרעין בישין. לנסות לענות על כך באוכל זה כמו למלא דלק במכונית, כשמה שחסר בה זה שמן. המכונית אולי תצליח להמשיך לנסוע עוד זמן מה, אבל הבעיה האמיתית רק תחמיר ☹

 

 

אם סוכר ושאר פחמימות לא באמת עוזרים – אז מה כן?

חשוב להבין שרמת האנרגיה שלנו לא עולה או יורדת סתם כך. אמנם לא הכל בשליטתנו, אך יש ביכולתנו – אם רק נשים לב וניתן לכך עדיפות גבוהה – לנהל טוב יותר את משק האנרגיה שלנו. היכולת שלנו לנהל אנרגיה בצורה יעילה חיונית לא רק לשליטה באכילה ובמשקל, אלא בכלל לבריאות שלנו וליכולתנו לחיות בשמחה, סיפוק והגשמה. לצורך כך יש לעשות שני דברים קריטיים:

 

זיהוי זוללי אנרגיה

כדי לנהל האנרגיה אפקטיבית חשוב קודם כל לזהות ולמפות את זוללי האנרגיה בסביבה ובחיים שלנו. הנה תרגיל: עברו בדמיון על היום שלכם, יום טיפוסי כזה מהרגע שאתם קמים בבוקר ועד שאתם נרדמים. שימו לב לרמת האנרגיה שלכם בנקודות זמן שונות ביום, ורישמו את כל הזמנים והמצבים בהם אתם חווים נפילת אנרגיה. עשו זאת גם לגבי הסופ"ש – סירקו בדמיונכם רגעים ומצבים של אנרגיה נמוכה, ורשמו מתי ובעקבות מה.

מה גיליתם?

 

כדאי לדעת: מה מרוקן מאנרגיות

אורח החיים המודרני מפגיש אותנו עם מגוון דברים שזוללים ושואבים את האנרגיה שלנו. הנה מספר גורמים שכיחים:

  • אנשים – מכירים את אלה שאחרי השיחה איתם מרגישים מרוקנים, כאילו יצא לכם כל האויר מהמפרשים? לכולנו יש כאלה בחיים… אנשים דרמטיים, אנשים עם חשיבה מאוד שלילית וביקורתית, או כאלה שעסוקים כל כך בעצמם ששוכחים שגם לנו יש חיים וצרכים.
  • מקומות – יש מקומות שככל ששוהים בהם יותר זמן ממש מרגישים את העייפות גוברת והאנרגיה נשאבת. נשמע מוכר? זה יכול להיות כתוצאה מחדר לא מאוורר, סביבה רועשת, תאורה לא טובה, מזגן שמייבש יתר על המידה וגורם לכאב ראש, ועוד.
  • פעילויות – האנרגיה מתרוקנת במהרה כשאנו עושים דברים שאנו לא רוצים לעשות: אם זה לעבוד בעבודה שלא מתאימה לנו, פעולות שנמצאות בסתירה לרצונות או לערכים שלנו, דברים שאנו עושים רק כדי לרצות מישהו אחר או כי לא נעים…
  • מחשבות שליליות, שיפוטיות, ביקורת והלקאה עצמית – בכל פעם שאנחנו אוכלים לעצמנו את הראש, אנו מכלים את מאגרי האנרגיה שלנו.

 

חשוב לזהות ולמפות את זוללי האנרגיה בחיינו, ולמצוא דרכים לנהל אותם ולצמצם את השפעתם. למשל, אם מדובר באדם מסוים, ניתן לצמצם האינטראקציה עמו למינימום האפשרי, ובמקביל ללמוד להציב גבולות, לשמור על עצמנו מולו ו/או לשנות את היחס כלפיו (ב-NLP יש כלים נהדרים לכך). אם אנו מאלה שאוכלים לעצמנו את הראש, ניתן לפתח חשיבה חיובית יותר וחמלה עצמית, לזכור שאנו בני אנוש, שמותר ואפילו חשוב לטעות, כי מטעויות לומדים ומשתפרים (גם כאן ה-NLP יכול מאוד לעזור 😊).

 

איתור מקורות אנרגיה חלופיים

אפשר להיטען מחדש באנרגיה, ויש מגוון דרכים לעשות זאת. אצל ילדים המערכת האנרגטית עובדת היטב, אך כמבוגרים, שכחנו איך להשתמש במנגנונים הטבעיים להתמלאות באנרגיה, ואנו פונים לפתרונות לא יעילים כמו פחמימות או קפאין, שעוזרים רק לזמן קצר.

אז מה כן עובד? בואו נעשה גם כאן תרגיל קצר: היזכרו בזמן כלשהו (תקופה בחיים או יום מסוים) שהרגשתם מלאי אנרגיה ונמרצים במיוחד והייתם ממש במיטבכם. מה היה שם באותו זמן? מה עשיתם? עם מי? במה התמקדתם? מה היה הדבר שהמריץ אתכם? מה היה כל כך חשוב לכם בזה? מומלץ לחזור על כך עם עוד 2-3 תקופות/מצבים.

רשמו כל מה שעלה. זה חשוב כי זה חלק מהדברים שמטעינים וממלאים אתכם.

 

כדאי לדעת: מה ממלא באנרגיות

מחקרים מצאו מספר דברים עיקריים שמטעינים אותנו באנרגיה:

  • פעילות גופנית – חושבים שאין לכם כוח לזה? כל הנתונים מראים שזה בדיוק הפוך. פעילות גופנית גורמת לעליה ברמת האדרנלין בגוף ומאפשרת לנו לחוש אנרגטיים יותר למשך מספר שעות.
  • אנשים – מכירים את האנשים האלה שתמיד אחרי שנפגשים או מדברים איתם מרגישים טוב? שמרו עליהם!!! הם נכס יקר ערך מפז. אגב, מחקרים מראים שלא תמיד חייבים לדבר. גם חיבוק טוב או אפילו התבוננות בתמונה של מישהו אהוב עושים את העבודה.
  • מקומות – שהיה בטבע (ובמיוחד בים, שאין על האנרגיות המדהימות שלו) הוכחה כממלאי מצברים. אין לכם זמן לנסוע ליער, למדבר או לים? מסתבר שגם 20 דקות הארקה לאדמה או לדשא שמתחת לבניין עושים את העבודה. זוכרים את הקטע ב"אישה יפה" שבו ג'וליה רוברטס משכנעת את ריצ'רד גיר לצעוד על הדשא ללא נעליים? אז כזה.
  • תחביבים – הכוונה לכל דבר שאנחנו עושים מתוך אהבה והנאה: האזנה למוזיקה, ריקוד או עיסוק ביצירה. תחביבים זה לא משהו ששייך רק לילדות – הם מספקים אנרגיית חיים בכל גיל.
  • פעילות התנדבותית ונתינה ללא תנאי – כל דבר שנו עושים מתוך תחושת שליחות, מתוך רצון כן לעזור וללא ציפייה לתמורה, מטעין לנו את המצברים.
  • מדיטציה – אחד הכלים החזקים ביותר להעלות אנרגיה היא פעילות רוחנית. זהו אחד ממקורות האנרגיה החזקים ביותר (ולראייה: מחפשי אנרגיה רוחנית נוקטים צום ומסתדרים ללא אוכל ימים רבים. לא שאני ממליצה…אבל זה בכל זאת אומר משהו).
  • מחשבות חיוביות ומעצימות – בניגוד למה שנוטים לחשוב, מה שקובע זה פחות הנסיבות אלא בעיקר הפרשנות והגישה שלנו לגביהן. מחקרים מראים שניתן לשמור על רמת אנרגיה גבוהה גם במצבים מאתגרים, באמצעות היכולת להיות בהודיה, לזכור מה באמת חשוב לנו, להתמקד בחוזקות, בהישגים ובהצלחות שלנו. (אם זה לא בא באופן טבעי, אפשר לרכוש כלים לכך – ויש כאלה בנמצא בשפע).

רואים כמה מקורות ישנם להטענת אנרגיה בלי להכניס אפילו ביס אחד לפה? וזו רק רשימה חלקית. כשמתחילים לחפש ולחשוב בצורה כזו, מוצאים עוד ועוד. מה שהכי חשוב זה לעשות תחזוקה מונעת. מכיוון שהחיים שלנו מלאים בזללני אנרגיה, עלינו להקפיד להחזיר לעצמנו את האנרגיה שלנו באופן יזום ושוטף. אפשר לחשוב על זה כמו חשבון עו"ש: כדי לא להיות באוברדראפט עלינו לאזן כל הוצאה באמצעות הכנסה ממקור אחר.

ועוד דבר שחשוב לקחת בחשבון: יש אנשים שהם מאוד רגישים אנרגטית. הם נוטים לאבד אנרגיה ביתר בקלות. הם נותנים בלי חשבון ולכן מוקפים באנשים שנזקקים להם ורגילים לקבל מהם. כשאנשים רגישים אנרגטית אלה זקוקים לעזרה, הם אפילו לא מודעים לכך, מאחר והם כל כך רגילים רק לתת ולא להיות בצד המקבל. נשמע מוכר? אם אתם מאלה שכל היום מטעינים אנשים אחרים, על אחת כמה וכמה חשוב שתמצאו את המטענים האנרגטיים שלכם.

 

אז מה אתם בוחרים לעשות כבר היום, כדי לצמצם זוללי אנרגיה ולהכניס יותר דברים שמתדלקים ומטעינים אתכם? כל דבר שתעשו – ולו הצעד הקטן ביותר – יתרום לא רק לשליטה טובה באכילה אלא גם לבריאות ואיכות חיים גבוהה יותר.

 

נ.ב.

אופס, כמעט שכחתי… יש עוד משהו אחד שהוא ממש ממש חיוני כדי למנוע אכילה מיותרת שמקורה בעייפות. מנחשים מה? מוזמנים לקרוא מאמר שכתבתי על הגורם הקריטי (שלא מדברים עליו) לשליטה טובה באכילה –  בלחיצה כאן.

 

אהבתם? שתפו את המאמר עם החברים.

וכמו תמיד – אשמח לקרוא בתגובות מה דעתכם ואילו תובנות יש לכם בעניין 😊

 

מה עוד יעזור לכם להצליח בתהליך ההרזיה:

  • האזינו להנחיה מיוחדת בדמיון מודרך לשחרור מאכילה רגשית. לקבלת קובץ השמע חינם – הקליקו כאן.
  • הורידו את מדריך "משהו מתוק" שילמד אתכם להתגבר על הרצון למתוק ב- 3 צעדים פשוטים  – במתנה ממני – בלחיצה כאן.
  • וגם – קבלו את "טיפ השבוע" בווצאפ בכל ראשון בבוקר. להצטרפות לחצו כאן.

 

Print Friendly, PDF & Email

אודות מיכל ירון

מיכל ירון, MS בתזונה, מאמנת מוסמכת וטריינר ב- NLP.
עוזרת לאנשים ששבעים מדיאטות ליצור מערכת יחסים בריאה עם האוכל, להיפטר מאכילה רגשית, להגיע למשקל הרצוי להם ולשמור עליו לאורך זמן.

8 תגובות

  1. ריקי לוי הגב

    מיכל כמו תמיד זה מרתק לקרוא את דבריך.נשארת מלאת השראה מכל פעלך.אחת הזכויות מלמידת nlp זו את! תודה וישר כח

  2. עידית הגב

    כתמיד – רהוטה, מקצועית ומעשית, מעוררת מחשבה, מכוונת ומכבירה תובנות טובות. נפלא! אז הבנתי – אני הולכת לישון!!! מאמר נהדר, מיכל. כמוך (וכל מילה טובה על הנלפ – בסלע!)

    • מיכל ירון הגב

      בחיי שחשבתי גם עליך בזמן הכתיבה… (למעשה ההדרכות שלך כבר מזמן הפכו להיות חלק מהקול הפנימי שלי כשכותבת או אפילו רק חושבת מה לכתוב). תודה על כל הפרגון והתמיכה לאורך זמן. זה ממש לא מובן מאליו ❤️

  3. הדס יעקובוביץ הגב

    מיכלי הי
    אני כל כך נהנת לקרוא את כתיבתך ולהתרם מהמקצועיות שלך..הכל ארוז בצורה מובנת וברורה.. כל כך חשוב שכל אחד ואחת יקראו.. זה בהחלט כלים מעשיים לאיכות חיים ובריאות.. מחכה כבר למייל הבא.. תודה לך על כל ה"שפע".

    • מיכל ירון הגב

      תודה הדסי, איזה כיף לדעת שאת אוהבת ונתרמת!!! במיוחד חשוב לי שאנשים כמוך יקראו, כי ביכולתך להפיץ הלאה את המסרים וליצור השפעה רחבה במעגלים נוספים… יישר כוח יקירה ❤️🙏😘

  4. טלי גרוסמן הגב

    הי מיכל
    הצלחת להגביר את מודעות האכילה שלי "ללא דיאטה" והראייה היא מינוס 4 ק' ג ללא כל מאמץ וללא הימנעות ממאכלים 'אסורים'.
    תודה על הטיפים והמאמרים מעוררי המחשבה.

    • מיכל ירון הגב

      וואו טלי כל הכבוד!!! מאוד מרגש אותי שבחרת ליישם (בהתמדה ובהצלחה!!) את הדרך היחידה שעובדת לאורך זמן. ממש אשמח לעדכונים נוספים על איך את מצליחה 😃

השארת תגובה